28.08.18

«Укрзалізниця» знову має намір підняти тарифи незважаючи на критику і корупцію


ПАТ «Укрзалізниця» має намір в черговий раз домогтися підвищення тарифів на перевезення. Експерти вважають, що значна частина отриманих таким чином коштів буде втрачена через корупцію. Про це повідомляє Поштівка з посиланням на заяву ГО «Залізниця без корупції».


Відзначається, що корупція залишається головною проблемою для реформування УЗ і її поновлення. Тільки за минулий рік було повідомлено про підозру щонайменше 17 службовим особам компанії, зокрема шістьом особам керівного складу департаментів ПАТ “Укрзалізниця”, чотирьом керівникам афілійованих підприємств, сімом службовцям залізниці та її філій.

Не поменшало корупційних скандалів в УЗ і цього року. Зокрема, навесні 2018 р. Генпрокуратура встановила, що регіональна філія “Укрзалізниці” перерахувала Дніпропетровському тепловозоремонтному заводу 70 млн грн. за ремонт двигунів, який так і не був проведений. Тоді представники прокуратури повідомили про підозру 10 посадовим особам “Укрзалізниці” і її філій, а також чотирьом керівникам, пов’язаним з перевізником компаній.

На початку липня прес-центр СБУ повідомив, що співробітниками відомства був задокументований факт розтрати посадовими особами регіональної філії “Південно-Західна залізниця” 20 млн грн при закупівлі запчастин для рухомого складу. Про підозру у вчиненні правопорушень було повідомлено трьом фігурантам кримінального провадження.

Найпоширенішою схемою розкрадання коштів залишаються маніпуляції з тендерними закупівлями. Навіть більше, корупціонери продовжують використовувати схеми, за якими раніше вже були порушені кримінальні провадження. Один із найгучніших останніх скандалів, що вибухнув на УЗ, пов’язаний із закупівлею стрілочних переводів та запчастин до них. Минулого року НАБУ вже відкривало кримінальну справу за результатами закупівлі цих товарів “Укрзалізницею” на загальну суму 1,3 млрд. За даними слідства, вартість продукції тоді була завищена на 40%. Оскільки закупки проводилися не напряму у єдиного виробника – ПАТ “Дніпропетровський стрілочний завод”, а у посередників із значною накруткою.

В результаті дві офісні “прокладки” з Дніпра отримали від УЗ близько пів мільярда гривень “зверху”. Цього року “Укрзалізниця” оголосила аналогічні закупівлі стрілочних переводів і запасних частин до них на загальну суму 625 млн грн. І відбулися вони так само як і торік: в усіх 52 лотах трьох тендерів переміг посередник. Порівняно з минулорічними закупівлями, цього року ціна на стрілочні переводи та їх ремкомплекти зросла ще на 10-10,5%. Керівництво УЗ повідомило про розірвання угод з постачальником лише після того, як оборудка набула розголосу.

Значні кошти втрачає УЗ і через банальне розкрадання пального, яке набуло гігантських масштабів і відбувається вже організованими злочинними групами. Так, взимку цього року на Закарпатті було викрито групу осіб на чолі з начальником обертового депо “Чоп” ПАТ “Укрзалізниця”, які займалися розкраданням дизпалива підприємства та його подальшим продажем на території області. Тоді одного з організаторів злочинної групи було затримано під час збуту 10 тисяч літрів викраденого дизпалива із резервуарів депо. Про масштаби крадіжок свідчить хоча б той факт, що, за повідомленням прокуратури, для прикриття злочинної діяльності начальник обертового депо “Чоп” залучив і окремих працівників з числа правоохоронців.

Розквітає в середині державного залізничного монополіста, при цьому на всіх рівнях, і хабарництво. В лютому цього року СБУ викрила на хабарі в 15 тис грн одного з керівників підрозділу лінійного відділу філії “Енергозбут” ПАТ “Укрзалізниця” та його підлеглу, які вимагали з місцевого підприємця гроші за списання заборгованості за витрачену понад встановлений ліміт електроенергію. Вже наступного місяця на хабарі у 85 тис грн. за сприяння у подовженні терміну дії строкового трудового договору погорів один із заступників директора філії “Центр сервісного забезпечення” ПАТ “Укрзалізниця”. Також було затримано ще одного фігуранта цієї справи – помічника директора одного з напрямків роботи підприємства. А буквально кілька днів тому Київська прокуратура повідомила про направлення до суду обвинувальний акт стосовно спійманого на гарячому заступника керівника виробничого підрозділу Вокзалу “Харків-Пасажирський” ПАТ “Укрзалізниця”, який за посередництва іншої особи отримав майже 350 тис. грн від представника товариства за підписання актів приймання виконаних робіт та перерахування коштів за надані послуги.

Експерти підрахували, що через корупцію “Укрзалізниця” втрачає щонайменше 15 млрд грн на рік. Утім керівництво державного монополіста поки що не оприлюднило чіткого плану подолання цієї проблеми.

Щоправда, на початку року в.о. правління ПАТ “Укрзалізниця” Євген Кравцов розповів, що його компанія запроваджує новий механізм визначення вартості перевезень у власних вантажних вагонах, який не тільки дозволить побороти корупцію на цьому напрямку, а й істотно збільшити доходи. І навіть пообіцяв за результатами першого кварталу публічно відзвітувати про економічний ефект. Публічного звіту так і не було. Але керівництво УЗ таки може похвалитися зростанням надходжень від перевезень – завдяки підвищенню тарифів.

Хоча минулого року після чергової індексації тарифів керівництво УЗ обіцяло взяти паузу, цього року державний монополіст вже кілька разів ініціював підвищення – адже збільшилася вартість вагонів. Але грошей монополісту знову не вистачає, тому придумали так звану “уніфікацію тарифної політики на порожні вагони” – ще +95%. Це підвищення не було анонсовано фінансовим планом УЗ на 2018 рік і по суті є прихованим збільшенням тарифів. Експерти вважають, що це передусім вдарить по підприємствах ключових секторів економіки – металургійному і аграрному, а також негативно вплине на експортний потенціал України і пересічних споживачів. Та головне питання – чи дійсно ці кошти направлять на роботу підприємства або вони знову стануть ласим шматком корупціонерів? У випадку з УЗ відповідь на це питання, на жаль, заздалегідь зрозуміла.

Отже, Укрзалізниця вирішила підвищувати вартість вантажоперевезень не “класичною” прямою індексацією тарифів, а шляхом дерегуляції вагонної складової тарифу для парку власних вагонів, збільшення нормативної кількості діб в порожньому і завантаженому рейсі і уніфікації коефіцієнта порожнього пробігу для всіх тарифних класів.

Раніше повідомлялося, що Європейська бізнес-асоціація звернулася з листами до Державної регуляторної служби і «Укрзалізниці» з пропозицією оголосити мораторій на підвищення вантажних тарифів до створення Національної комісії регулювання транспорту – незалежного органу, який буде регулювати тарифну політику, в т.ч. в сфері залізничного транспорту. З подібною ініціативою виступала Американська торговельна палата (АТП), яка просила у влади призупинити підвищення вартості залізничних перевезень до моменту створення НКРТ і затвердження загальнодержавної моделі тарифоутворення на залізничні перевезення. Відповідна офіційна позиція АТП була викладена в листі на ім’я глави УЗ, міністра інфраструктури, міністра економічного розвитку, глави Держрегуляторной служби.

В той же час експерти вважають, що для ефективної та успішної роботи «Укрзалізниці» зовсім не обов’язково доїти бізнес регулярними підвищеннями тарифів – просто слід розібратися зі своїми власними проблемами.

Читайте також: Через нестачу локомотивів УЗ металургійна галузь втрачає сотні мільйонів валютної виручки

Читайте також